Afl. 5 Beeldvorming

Hoe brengen reclamebureaus, fotografen en goede doelen mensen met een beperking in beeld?
Wees bewust van het effect van uw communicatie!

Deze aflevering gaat over beeldvorming. We zien dat jongeren met een beperking steeds beter in hun vel zitten, maar ze worden nog maar al te vaak afgeschilderd als zielig en hulpbehoevend. Waarom? Denken goede doelen dat ze op die manier meer binnen halen? En wat vinden jongeren er zelf van? Dat proberen we deze aflevering in beeld te brengen.

beleid en de context

Bekijk de weerslag van een aantal gesprekken met maatschappelijke organisaties en jongeren met een beperking. Hierbij staan ook voorbeelden die niet per definitie goed of slecht zijn, maar wel spraakmakend en illustratief. Het rapport zet aan het denken, het brengt op ideeën. Het leidt tot herkenning en afkeuring, maar ook tot ontroering en instemming. Maar bovenal geeft het hopelijk inspiratie. Bekijk het rapport Beleid en de Context!

voorbeeldenboek

Niet alleen beeld is belangrijk. Ook taalgebruik is essentieel als het gaat om beeldvorming van deze groep. Bekijk binnenkort het voorbeeldenboek!

werkgevers

Bestaat onder werkgevers wel het goede beeld van jongeren met een beperking? Bekijk ook aflevering 2!

kennis

Nieuwsgierig naar meer onderzoek over dit onderwerp? Bekijk onderzoek over beeldvorming in de kennisbank

meedoen

Hoe gaan jongeren met een beperking en ouders om met beeldvorming? Moeten jongeren bijvoorbeeld thuis ook meehelpen? Of hoeft dat niet? Bekijk ook aflevering 1.

talk

Wat als het beeld ineens omgedraaid wordt? Bekijk Talk!